Kde všade denne vydávame energiu

Kde všade denne vydávame energiu

22.06.2018

Veľmi často počúvam vetu „on(a) si môže dovoliť to zjesť, vycvičí to“. Poďme sa teda pozrieť na to, koľko z celkovej dennej energie samotná cielená fyzická aktivita tvorí a kde všade počas dňa energiu vydávame.

Pojem bazálny metabolizmus (alebo BMR – basal metabolic rate) vám určite nie je úplne cudzí. Je to množstvo energie, ktoré je potrebné pre zachovanie základných funkcií organizmu, v podstate energia potrebná pre život. Táto energia sa stanovuje za zachovania určitých podmienok, ktorými sú bdelosť, neutrálna teplota okolia (organizmus nespotrebováva energiu na termoreguláciu), fyzický aj emočný pokoj, stav nalačno, čo znamená až 18 hodín po požití posledného jedla. V podstate to je energia potrebná na to, aby fungovali jednotlivé orgány organizmu či biochemické procesy, ktoré v ňom prebiehajú. Bazálny metabolizmus závisí od pohlavia (muži ho majú o niečo vyšší), veku (s pribúdajúcimi rokmi klesá), povrchu tela (čím menší organizmus, tým nižší celkový bazálny metabolizmus, avšak platí nepriama úmera vo vzťahu k telesnej hmotnosti – tým vyšší bazálny metabolizmus na kilogram telesnej hmotnosti). Úlohu zohrávajú aj hormóny, ktorých zvýšená sekrécia bazálny metabolizmus zvyšuje. Bazálny metabolizmus pritom predstavuje až 60% celkového denného výdaja energie.

Podmienky bazálneho metabolizmu je relatívne ťažké nasimulovať, preto sa často stretávame s pojmom kľudový metabolizmus (RMR – rest metabolic rate), pre ktorého stanovenie je potrebná len kľudová poloha. Tento výdaj je o niečo vyšší, ako je tomu u metabolizmu bazálneho.

Dôležitou zložkou denného výdaja energie je energia, ktorú vydávame na spracovanie prijatej potravy. Nazývame ju špecifickým dynamickým efektom potravy. Túto energiu potrebujeme na prijatie, spracovanie, trávenie, transport a vstrebávanie jednotlivých živín, ktoré sa v potrave nachádzajú. U sacharidov a tukov je to 5-10%, u bielkovín dokonca 20-30%. U zmiešanej potravy je táto hodnota podľa WHO približne 10%.

Organizmus potrebuje určité množstvo energie aj na termoreguláciu. Ide o výdaj nadbytočného tepla potením pri vysokej teplote a naopak, zvýšenú tvorbu tepla pri teplote nízkej. Na termoreguláciu organizmus potrebuje 7 – 10% celkovej dennej energie.

Poslednou, ale druhou najväčšou zložkou celkového denného energetického výdaja, je pohybová aktivita, a to ako cielená, tak necielená. Množstvo tejto energie je závislé od intenzity pohybu, dĺžky jeho trvania, a predstavuje približne 20 – 30% celkovej dennej energie.

Na záver sa pozrime na cielenú aktivitu, ktorá v nás častokrát budí dojem, že pokiaľ si hodinu denne zašportujeme, vyrovná sa tým naše neriadené jedenie počas celého dňa, prípadne že za cvičenie sa spokojne môžeme odmeniť niečím nezdravým. Samozrejme, čísla, ktoré uvádzam, sú orientačné, pretože množstvo energie vydanej pri športe je individuálne. Takže, hodina rýchleho bicyklovania znamená pre 70-kilogramového človeka výdaj okolo 1700 kJ, ktoré ľahko  doženie vypitím jedného litra coly. Za hodinu behu dotyčný spáli približne 2400 kJ, rovnakú energetickú hodnotu má kurací rezeň o hmotnosti 150g (hranolky nepočítame!).  Výdaj pri hodinovom kruhovom tréningu bude okolo 2050 kJ, ktoré získame späť vypitím 600ml bieleho vína. A aby sme nezostávali len pri „nezdravostiach“, to, čo spálime pri hodinovej jóge, hravo dobehneme, dokonca predbehneme tak, že si po nej dáme balenie gréckeho jogurtu s 1,5 lyžicou ovsených vločiek a jednou lyžicou medu.

Majte to na pamäti, keď budete mať nabudúce v pizzerii pocit, že ste si svoju quatro formaggi zaslúžite

 

 

 

Pokud se Vám článek líbil,
podpořte tento web a sdílejte ho.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close