Kde nakupovať?

Kde nakupovať?

12.04.2018

Možno aj Vy patríte medzi ľudí, ktorí sa pýtajú, kde a ako nakupovať tak, aby ste nezruinovali rodinný rozpočet v špecializovaných obchodoch s racionálnou výživou a zároveň nakúpili kvalitné a čerstvé potraviny. Samozrejme, pokiaľ sme zvyknutí urobiť jeden rodinný nákup týždenne v obľúbenom supermarkete, je potreba sa pripraviť na to, že nakupovanie zrazu zaberie podstatne viac času. Inak to nejde, ale je to vec výberu. Tak, ako sa môžete rozhodnúť, či večer strávite oddychom pri televízore, alebo prechádzkou, či venujete čas vareniu, alebo si kúpite polotovar, môžete sa aj rozhodnúť, či nakupovaniu zrazu venujete dvojnásobok času, napríklad na úkor posedenia s priateľmi.  Vo väčších mestách sa začínajú objavovať obchody so širokou ponukou potravín, v ktorých sa dá zabezpečiť naozaj všetko. Možno ale žijete v malom meste, alebo na dedine, kde takúto možnosť nemáte, nehľadiac na to, že v týchto obchodoch okrem kvalitných potravín od domácich dodávateľov zvyšok sortimentu často tvoria výrobky, ktoré je možné kúpiť aj v bežnom reťazci, no ich cena je o desiatky percent vyššia. Ako a kde teda nakupujem?

Hlavnú časť mojich nákupov tvorí ovocie a zelenina. V niektorých supermarketoch je už relatívne široká ponuka od slovenských pestovateľov (aj keď minulý týždeň som v jednom dolnokubínskom, kde som bola na návšteve, s hrôzou skonštatovala, že ani jeden zo šiestich druhov jabĺk nie je zo Slovenska), a keďže sa snažím nakupovať lokálne a sezónne,  takéto produkty niekedy kúpim aj tam. Ovocie a zelenina sa dajú aj veľmi pohodlne objednať priamo domov od niektorého slovenského bedničkára. Nikdy som nebola sklamaná a jediná reklamácia mi bola bez akýchkoľvek prieťahov nahradená No najradšej mám nákupy zeleniny na miestnom trhu, ktorý ponúka ako bonus svojskú atmosféru. Samozrejme, vo väčších mestách sa už často stretávam s predajcami, ktorí ponúkajú „lokálny“ ananás, citróny či mango, takýmto sa vyhýbam a hľadám tých, ktorých sortiment je obmedzený na niekoľko druhov, u ktorých je vyšší predpoklad, že ovocie a zeleninu naozaj sami vypestovali. A keď už sme pri tých trhoch, tie najčarovnejšie sú pre mňa trhy dovolenkové. Snáď nie je krajšia časť dňa, ako nákup toho najlepšieho od domácich farmárov za ranného východu slnka a následné vychutnanie si čerstvých paradajok a syra na terase pod slnečníkom

V bežnom supermarkete je potom pár konkrétnych vecí, ku ktorým zamierim automaticky, ostatné regály ani neprezerám, a tak naša návšteva nikdy nepresahuje 20-25 minút Dlhšie sa zdržiavam jedine pri mliečnych produktoch, kde do košíka putuje niekoľko jogurtov v skle, kefír alebo acidko a  kyslá smotana. Z výletov domov nosíme maslo a syry od farmára (ale musím sa priznať, že som syrový človek, a keď možnosť nákupu domácich syrov nemám, prihodím do košíka aj tie supermarketové). Nasleduje regál s cestovinami (vyberám celozrnné) a ryžou, aj keď v poslednej dobe zdesená z množstva plastových obalov, ktoré z domu vynášam, začínam pátrať po bezobalových obchodoch a budem uprednostňovať nákupy v nich.

Raňajkujeme často sladké – ovocie s orieškami alebo semienkami a jogurtom,  kaše z rôznych obilnín, dosladené len ovocím a ochutené makom, kokosom, škoricou či tvarohom. Chlieb preto takmer výlučne nakupujeme počas sobotňajšieho dopoludnia na farmárskych trhoch,  celozrnný, kváskový. Keďže sa na trhy nedostanem každý týždeň, väčšiu časť chlebíka nakrájam do mrazničky, z ktorej ho postupne podľa potreby vyberám. Na týchto trhoch kupujeme aj slepačie a prepeličie vajíčka a sliepku, pokiaľ v mrazničke došiel vývar a je potrebné urobiť jeho zásobu.

V špecializovaných obchodoch s racionálnou výživou potom dokupujem zvyšné potraviny, ako sú rôzne druhy strukovín, orechy a semienka, sušené bylinky, niekoľko druhov vločiek, obilnín a pseudoobilnín, kakao či škoricu.

Toto je základ mojich nákupov. A nech už budete nakupovať kdekoľvek, z môjho pohľadu najdôležitejšie pravidlo, ktoré by ste sa mali snažiť dodržiavať, je výber skutočných potravín. Jabĺk, z ktorých si urobíte jablkovú šťavu bez pridania cukru a konzervantov. Cestovín, paradajok a parmezánu namiesto hotových špagiet. Bieleho jogurtu a jahôd namiesto ochuteného jogurtu. Kvalitnej horkej čokolády, namiesto tej orieškovo – cookies – kávovej so smotanovo – jogurtovou náplňou. Dobre, to už som prehnala – ale iste viete, čo mám na mysli

Pokud se Vám článek líbil,
podpořte tento web a sdílejte ho.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close