CORE. Prečo ho trénovať?

CORE. Prečo ho trénovať?

03.10.2017

Core, alebo stred tela či hlboký stabilizačný systém,  sa veľkou mierou podieľa na našich každodenných činnostiach (nielen pri špotre, ale aj v momentoch, kedy si to vôbec neuvedomujeme, ako je sedenie, nosenie nákladu, nastupovanie do auta či práce v domácnosti alebo na záhradke) a biologických funkciách (udržiavanie orgánov brušnej dutiny na ich mieste, vylučovanie odpadných látok, držanie tela). Je tvorený svalmi, ktorých najdôležitejšou funkciou je udržanie stability bedrovej chrbtice, správne držanie tela a jeho rovnováha. Tieto svaly podopierajú chrbticu a napomáhajú koordinácii jednotlivých pohybov, vyrovnávajú výkyvy ťažiska tela, poskytujú pevný základ pre pohyby rúk a nôh či absorbujú veľkú časť energie pri doskokoch, dopadoch.

Slabému stredu tela nahráva do značnej miery súčasný spôsob života. To, že prevažnú časť dňa presedíme, má za následok zníženú aktivitu niektorých svalov hlbokého stabilizačného systému. Ak tieto nie sú pravidelne precvičované, neaktivujú sa pri bežných pohyboch a ich funkciu môžu prebrať iné svaly, čo vedie k svalovej nerovnováhe. Core tréning pravdepodobnosť a veľkosť takejto nerovnováhy znižuje.  Okrem toho napomáha lepšiemu držaniu tela, čím sa znižuje námaha, ktorá je na chrbticu vyvíjaná, zlepšuje rovnováhu, zvyšuje našu silu a v neposlednom rade zlepšuje ochranu chrbtice. Zvyšuje pohyblivosť stredu tela, jeho silu a stabilitu. Tréning stredu tela má byť zameraný na všetky tieto oblasti.  Aby sme svojmu telu napriek dobrému úmyslu viac neuškodili ako nepomohli, platia samozrejme určité zásady. Trénovať je treba postupne, trpezlivo, neprepínať svoje možnosti (určite nezačíname s náročnými komplexnými cvikmi) a na škodu určite nie je pomoc trénera minimálne v prvej fáze, v ktorej si budujeme správne návyky a učíme sa so stredom tela pracovať. Na začiatku trénujeme core s vlastnou váhou, v ďalšej fáze na sťaženie tréningu môžeme používať rozličné závažia, ako kettlebell, činky či medicinbal, ešte vyššiu náročnosť získame použitím balančných nástrojov (gymnastická lopta, bosu či TRX). Tak silnému CORE-u zdar!

Pokud se Vám článek líbil,
podpořte tento web a sdílejte ho.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close