Obedové bezmäsité inšpirácie – časť prvá

Obedové bezmäsité inšpirácie – časť prvá

03.10.2017

Mnoho z nás si je vedomých toho, že konzumácia mäsa na dennej báze nielen že nie je nevyhnutná, ale je dokonca zbytočná a nadmerne zaťažuje organizmus. Nemalá časť ľudí pritom konzumuje mäso a výrobky z neho nielen denne, ale dokonca niekoľkokrát denne.  Pravdou je, že živočíšne produkty sú plnohodnotným zdrojom bielkovín. To znamená, že obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny, na rozdiel od rastlinných potravín. Esenciálny znamená, že si danú živinu naše telo nevie vyrobiť, a je preto nutné dodávať mu ju v potravinách. Nebudem v tomto článku rozoberať rastlinné a živočíšne bielkoviny a to, ako sa rastlinnou stravou dajú všetky esenciálne aminokyseliny získať – to je téma na celý jeden článok. Bielkoviny nie sú jedinou živinou a jediným kritériom, podľa ktorého by sme si totiž potraviny mali vyberať.  Je treba mať na mysli to, že mäso a mäsové výrobky obsahujú aj veľké množstvo tuku (závisí samozrejme od typu mäsa – iné množstvo tuku obsahujú kuracie prsia, a iné bravčový bôčik, čo je asi každému jasné). Neobsahujú, na rozdiel od bielkovín rastlinných, vlákninu, neobsahujú mnohé vitamíny či minerály, ktoré získavame konzumáciou rastlinných bielkovín, tak ako niektoré polynenasýtené mastné kyseliny.

Častokrát o benefitoch stravy so zníženým obsahom mäsa vieme, ale nevieme prekonať zažité vzorce  a zvyky. Alebo nemáme predstavu, čo iné ako mäso by sme vlastne mohli jesť! Občas  sa stretávam (najmä u mužov) aj s názorom, že jedlo bez mäsa ich nezasýti. Jedlo bez mäsa ovšem neznamená, že si v závodnej jedálni objednáme menu a zjeme len omáčku s knedlíkom  Vyskúšajte nasledujúce recepty a zistite, že sa jedná o plnohodnotné jedlo, ktoré zasýti aj veľkého chlapa, a zároveň jeho príprava je príjemne jednoduchá a veľký chlap, kľudne neznalý v kuchyni, ju v pohode zvládne :)

 

Plnená paprika s paradajkovou omáčkou

IMG_5821

Potrebujeme:

  • farebnú papriku
  • ghee alebo iný tuk vhodný na tepelnú úpravu
  • uvarenú basmati ryžu
  • Šmakouna (údený dodá lepšiu chuť)
  • kúsok póru
  • nastrúhaný tvrdý syr
  • paradajková omáčka (100% paradajky)
  • cibuľa
  • pretlačený cesnak
  • koreniny (soľ, korenie, bazalka, tymián, bobkový list)

Na ghee som orestovala pór nakrájaný na tenké kolieska a nastrúhaného šmakouna. Do druhého hrnca som dala variť ryžu basmati. Kým sa ryža varila, umyla a očistila som papriky. Šmakounovú zmes som premiestnila k uvarenej ryži a pridala strúhaný syr, soľ a korenie. Zmesou som naplnila očistené papriky a dala ich piecť do rúry vyhriatej na 220 stupňov.

Počas pečenia paprík som orestovala na jemno nakrájanú cibuľu. Túto som zaliala paradajkovým pyré (ak máte domáce paradajky, čas a chuť, tieto narežte do kríža, sparte horúcou vodou, ošúpte a pokrájané pridajte k cibuli – výslednú zmes ale bude potrebné rozmixovať ponorným mixérom alebo prepasírovať, aby ste dosiahli omáčkovú konzistenciu). Do omáčky som pridala bobkový list, čerstvú bazalku a zmes sušeného provensálskeho korenia a nechala ju chvíľu bublať. Následne som pridala pretlačený cesnak a bolo hotovo.

Keďže v paprikách je ryža, stačili mi bez prílohy. Kto prílohu potrebuje, môže si k takýmto paprikám uvariť zemiaky (preferujeme šetrnú úpravu v šupke).

 

Brokolicovo – karfiolové kari

FullSizeRender

Budeme potrebovať:

  • rafinovaný repkový olej alebo iný tuk vhodný pre tepelnú úpravu (nie olivový, ktorého chuť sa do kari nehodí)
  • cibuľu
  • žltú kari pastu – podarilo sa mi zohnať bez konzervantov a rôznych aditív, takže som po nej hneď chňapla
  • brokolicu a karfiol
  • kokosové mlieko
  • rybiu omáčku (nie je povinná, ale dodá autentickú chuť)
  • ryžu basmati

Na oleji orestujte cibuľu nakrájanú na polkolieska. Pridajte kari pastu a za stáleho miešania rozpúšťajte. Odporúčam Vám kari pastu najskôr ochutnať a nepoužiť množstvo uvedené na obale, predsa len, návody píšu aziati, ktorí sú zvyknutí na iný stupeň pálivosti  Do panvice vlejte kokosové mlieko a stále miešajte, aby pasta nezostala nerozpustená. Teraz je základ hotový a môžeme pridať zeleninu. Je možné použiť aj iné druhy, ako brokolicu a karfiol, hodí sa hrášok, mrkva, baklažán. Dajte si len pozor, aby ste použili druhy, ktoré majú približne rovnakú dobu varenia, alebo ich do omáčky pridávajte postupne. Keď je zelenina mäkká, môžete kari ochutiť rybacou omáčkou. Dajte si pozor, aby Vám fľaška nespadla na zem a nerozbila sa – vetrali by ste do ďalších Vianoc :) Kari podávajte s uvarenou ryžou basmati. Ja som hotové posypala naklíčeným mungom.

 

Celozrnné cestoviny s krevetami a špargľou

IMG_4425

Potrebujeme:

  • celorznné cestoviny
  • olivový olej alebo ghee
  • pretlačený cesnak
  • šalotka
  • olúpané a očistené krevety
  • kvalitné biele víno
  • zelenú špargľu
  • soľ, korenie, citrónová šťava na dochutenie
  • hoblinky parmezánu

Celozrnné cestoviny som uvarila na skus (al dente – takto uvarené cestoviny majú nižší glykemický index, preto nezapríčiňujú také kolísanie hladiny krvného cukru, ako cestoviny uvarené do mäkka). Na oleji som orestovala na jemno nakrájanú šalotku a pridala pretlačený cesnak. Keď sa chute uvoľnili do teplého oleja, pridala som očistené krevety a zaliala zmes bielym vínom. Alkohol sa musí vypariť, potom pridáme nakrájané nožičky špargle (hlavičky si odložíme na trocha neskôr, nepotrebujú variť tak dlho). Osolíme, okoreníme a ochutíme citrónovou šťavou a chvíľu varíme. Tesne pred koncom pridáme hlavičky. Krevetovo-špargľovú zmes zmiešame s uvarenými cestovinami, aby sa chute prepojili. Špargľa by mala ostať príjemne chrumkavá. Na tanieri cestoviny posypeme parmezánom.

Pokud se Vám článek líbil,
podpořte tento web a sdílejte ho.