Niečo na tom avokáde je

Niečo na tom avokáde je

03.10.2017

Avokádo je veľmi špecifickým tropickým plodom hruškovca amerického (Persea americana). Šupka je hrubá a hrboľatá a nie je určená ku konzumácii Avokádo veľmi jednoducho pripravíme na jedenie tak, že ho pozdĺžne prerežeme na dve polovice, ktoré od seba otočením oddelíme, do kôstky zasekneme nôž, pomocou ktorého ju odstránime (alebo ju vylúpneme lyžičkou); avokádo ešte v šupke nakrájame na plátky alebo kocky a lyžicou vydlabeme do misky (snažíme sa dlabať čo najviac popri šupke, pretože pod ňou sa skrýva najviac zdraviu prospešných látok). Dozreté avokádo by malo byť pevné, ale mäkké. Pri kúpe je dobré skontrolovať okolie stopky, kde prípadnú pleseň veľmi rýchlo spozorujeme. Pokiaľ sme raz avokádo načali, je vhodné ho čo najrýchlejšie skonzumovať. Nepoužitá časť sa dá krátkodobo skladovať v chladničke, ideálne pokvapkaná citrónovou šťavou a uzavretá v nádobke bez prístupu vzduchu. Keď si však raz avokádo zamilujete, určite nebudete túto radu potrebovať.

Čo sa týka zdravotných benefitov tohoto netradičného ovocia, je ich viac než dosť. Na rozdiel od iných druhov ovocia nie sú jeho hlavnou zložkou sacharidy, ale tuky, a to predovšekým nenasýtené, hlavne kyselina olejová, ktorá má silné protizápalové účinky. Prevažná časť sacharidov, ktoré avokádo obsahuje, je vláknina, preto avokádo považujeme za ovocie s nízkym obsahom sacharidov. Z vitamínov a minerálov (ktoré sú pre naše telo prevažne esenciálne, tz., že si ich nevie vytvoriť samo, takže mu ich musíme dodávať v potrave) spomeniem hlavne vitamíny K, C, E, vitamíny skupiny B či draslík, neobsahuje však žiadny sodík a cholesterol. Konzumáciou avokáda spolu s inými potravinami napomáhame vstrebávaniu ostatných živín (v tuku rozpustné vitamíny A, D, E, K), prijímame antioxidanty (luteín a zaexantín, ktoré sú nesmierne dôležité pre zdravý zrak) a fytochemikálie, ďalšie látky, ktoré priaznivo ovpyvňujú naše zdravie. Avokádo znižuje množstvo celkového cholesterolu, zvyšuje HDL (tzv. dobrý) cholesterol a má nízky glykemický index.

Vyskúšajte túto skvelú potravinu..

… narýchlo s paradajkou

Na kocky nakrájané avokádo vylúpneme zo šupky do misky, pridáme na kocky nakrájané cherry paradajky, šťavu z polovice citróna alebo limetky a himalájsku soľ. Výborný olovrant. (Ak avokádo vidličkou popučíme a pridáme nadrobno nakrájanú cibuľu, chilli a koriander – niekto pridáva aj cesnak – máme recept na úžasné guacamole, ktorým môžeme napríklad plniť domáce tortilly)

… nasladko s banánom

Nakrájané avokádo, banán, med (podľa chuti a zrelosti banánu), kakao, prípadne trocha rastlinného mlieka vymixujeme do hladkej avokádovej peny a plníme do pohárov, najlepšie sklenených, aby sme mali aj estetický zážitok, na vrstvu bobuľového ovocia.

Pokud se Vám článek líbil,
podpořte tento web a sdílejte ho.