Čo, koľko a kedy máme piť

Čo, koľko a kedy máme piť

02.02.2015

Voda hrá v našom živote dôležitú úlohu. Rozpúšťa životne dôležité látky a dopravuje ich tam, kde je potreba, na druhej strane odvádza z buniek odpadné látky a zúčastňuje sa tak na detoxikácii, je dôležitá pri termoregulácii organizmu a zúčastňuje sa metabolizmu. Dôležitý je aj jej vplyv na vzhľad našej pokožky, vlasov či nechtov.

Denne strácame asi 1,5 – 2,5l vody dýchaním, potením, močom či stolicou. Tieto straty je potrebné nahradiť, nie je však úplne jedno kedy a čím.

Koľko by sme mali piť? 

Z rôznych zdrojov sa možme dozvedieť, že piť by sme mali denne dva až tri litre tekutín. Potreba vody je však individuálna a záleží na mnohých faktoroch, ako sú napríklad váha, vek, fyzická aktivita či klimatické podmienky. Nadmerný príjem tekutín môže byť dokonca kontraproduktívny – pokiaľ nie ste vrcholový sportovec či nepracujete v horúcom a suchom prostredí, nie je dôvod piť obrovské množstvo vody – môže Vám dokonca uškodiť. Vedie k nadmernému zaťažovaniu ľadvín a zvlášť v prípade kombinácie s diétou chudobnou na soli a náročnej fyzickej aktivity môže nabúrať hladinu solí v krvi.

Aby sme mali vody dostatok, stačí sledovať farbu a množstvo moču. Pokiaľ je ho příliš málo a farba je tmavá, máte tekutín nedostatok. Moč by mal mať svetložltú až takmer číru farbu a nemal by zapáchať. Pre toho, kto si nie je istý a má radšej čísla, nech sa páči vzorec:

Vaša váha x 0,035; to znamená, že osoba o váhe 58kg musí denne vypiť 2,03 litra tekutín. Pozor však pri nadváhe – tu počítame s ideálnou tabuľkovou hmotnosťou a za každých 11kg nadváhy k doporučenému množstvu připočítáme 0,25l. Príklad:

Osoba o hmotnosti 102kg, podľa tabuľky ideána hmotnosť 75kg.

75 x 0,035 = 2,625l (základ)

102 – 75 = 27

27 : 11 = 2,45

2,45 x 0,25 = 0,61 (pripočítame k základu)

Pri velkých horúčavách alebo fyzickej aktivite tekutín pridajte. Jednoducho sledujte, čo Vám hovorí Vaše telo a ako vyzerá Váš moč. Pite skôr, ako sa dostaví smäd – ten už je známkou dehydratácie.

Pokiaľ máme v jedálničku množstvo vývarov a ovocia a zeleniny bohatej na vodu, môžeme ich do pitného režimu započítať. Ostatné tekutiny ako káva, silný čaj, mlieko či polievky doň nepočítame.

Čo by sme mali piť?

Ideálnou tekutinou je voda izbovej teploty. Aby sme mali zmenu, môžeme ju ochucovať bylinkami či citrónovou šťavou, prípadne piť čerstvé ovocné alebo zeleninové šťavy rozriedené vodou v pomere 1 (diel šťavy) : 3 (diely vody). Pridáme slabo mineralizované minerálky, no nemali by sme ich piť každý deň a vhodné je striedať rôzne druhy, slabé čaje, pokiaľ budeme piť alkohol, rozumnou voľbou je pivo či slabé vínové striky – v malom množstve!

Kedy by sme mali piť? 

 

Máta a citrony jsou to pravé osvěžení.

Naše ľadviny majú určitú kapacitu – ak budeme piť veľké množstvo naraz, nezvládnu ho spracovať a z tela budú odchádzať aj dôležité minerály, vitamíny a stopové prvky. Nie je teda dobré na obed doplniť všetko, čo sme v priebehu dňa zameškali. Zvyknite si ráno po prebudení naštartovať organizmus pohárom vody izbovej teploty, môžete pridať citrón, bylinky či melasu, ktorá obsahuje vysoké množstvo vitamínov, minerálov, aminokyselín a iných telu prospešných zložiek. Potom pite priebežne počas celého dňa asi 3 dcl vody za hodinu (dobrou pomôckou je malá fľaška, ktorá sa zmestí do kabelky, auta i na kancelársky stôl a ktorú máte stále na očiach). Pol hodiny pred jedlom, v priebehu jedla a hodinu po jedle sa tekutinám pokiaľ možno vyhýbajte. Väčšiu časť doporučeného množstva by sme mali vypiť do 16 hodiny a po 19 hodine piť minimálne – naše ľadviny tak, ako zvyšok tela, si cez noc potrebujú odpočinúť. Nehovoriac o mrzutom vstávaní v priebehu noci, ku kterému nadmerný príjem tekutín vo večerných a nočných hodinách vedie.

 

 

Pokud se Vám článek líbil,
podpořte tento web a sdílejte ho.